Seriøs SEO for begyndere

Hej! Er du SEO-begynder? Så har din websøgning ført dig det rigtige sted hen. Længe leve veludført SEO.

Går det for stærkt? “Hvad har god SEO at gøre med at jeg er her når jeg først lige skal til at lære noget om SEO”, tænker du måske. Vi skal nok starte helt fra begyndelsen. Vi er bare glade for at du er her, og tør faktisk godt at love at du tager noget ny viden med dig herfra hvis du læser videre.

Først og fremmest:

Hvad er hypen omkring SEO og hvorfor er det vigtigt?

SEO – en forkortelse for Search Engine Optimization og oversat til dansk ’søgemaskineoptimering’, er uløseligt knyttet til internettets hjemmesider.

Så lad os lige springe tilbage til den allerførste hjemmeside.
Den blev udgivet for lige knap 30 år siden og dengang spåede flertallet ikke internettet en stor fremtid.

At flertallet tog fejl, behøver vi vist ikke at bruge mere tid på. SEO var ikke relevant i 1991 da der kun fandtes én hjemmeside. Den var nemlig ikke engang tilgængelig for offentligheden.

SEO-fænomenet begyndte formentlig i midten af halvfemserne da der var flere websites tilgængelige og det blev nødvendigt at finde en måde at downloade og indeksere det stigende antal hjemmesider på søgemaskinerne. Men da Google gik i luften i 1998 var der stadig ikke ret mange hjemmesider at indeksere og dermed heller ikke rigtig noget marked for optimering af hjemmesider i forhold til  søgemaskiner.

Nu springer vi frem til efteråret 2017 hvor der i skrivende stund eksisterer over 1 milliard hjemmesider! 
Samtidig anslås det at omkring 3 milliarder mennesker har adgang til internettet og dermed ovennævnte hjemmesider.

Sååå… hvis du driver en forretning er det altså ikke længere nok bare at have en hjemmeside. Det er lidt for nemt at drukne i mængden, kan man godt sige.

“Men vi ligger på side 5 på Google ud af 80.641!”, tænker du måske nu. Tillykke – for det er også godt gået.
Der er bare ét problem – omkring 75% af internetbrugerne når aldrig til side 2.

Så vi skal have rykket dig op på side 1. Det er alfa og omega når man driver en hjemmeside der gerne skulle føre til salg.

Så hypen omkring SEO, eller søgemaskineoptimering, er at vi bliver nødt til at være med. Uanset om vi vil det eller ej, er det Google og andre søgemaskiner der dominerer internettet og vi må spille efter reglerne. 
Reglerne går ud på at de rigtig gerne vil vise din hjemmeside til potentielle kunder der er skræddersyet til din forretning, hvis altså din hjemmeside har relevant indhold og kan give kunderne dét, de søger efter på Google.

Og med mere end 1 milliard andre hjemmesider er konkurrencen stor. Derfor er der også et stort hype omkring SEO.

Det er vigtigt fordi SEO ikke er nytteløst. Hvis du gør det rigtigt kan det sende din hjemmeside og forretning langt længere end du havde turde drømme om (husk lige at der er over 3 miliarder internetbrugere. Måske ikke allesammen lige din målgruppe, men alligevel). Den tid, energi og økonomiske midler du investerer i søgemaskineoptimering kan tjene sig selv hjem igen mange gange.

Det er derfor SEO er så vigtigt at det ikke kan ignoreres.

Hvad SEO er – en tand mere specifikt

Som tidligere nævnt er søgemaskineoptimering, også kaldet Google optimering, søgemaskinernes måde at finde, downloade og indeksere hjemmesider med relevant indhold. Hvad relevant indhold helt specifikt består af, kommer vi ind på under afsnittet om Onsite SEO.

Google kalder selv sin Googlebot for ’spiders’. Når der bliver lavet en Google-søgning, løber alle de små spiders ud og ‘kravler’ på al den data der er lagret i Googles database, og på de sider som siderne i databasen linker til. Når du laver en Google-søgning, søger du altså ikke på hele det verdensomspændende internet, men egentlig ‘kun’ i Googles database. 
Det burde dog ikke forhindre dig at i at finde det du leder efter, for Google er kongen af internetdatabaser og rummer givetvis milliarder af dokumenter.

Men de små spiders kravler altså på alle de dokumenter der indeholder dit søgeord. Derefter vurderer de – ud fra nogle kriterier opstillet af Google selv – hvor troværdigt og relevant den pågældende hjemmeside er. Og så, inden for 0,5-1 sekund, har Google lavet en ranglistning af alle de dokumenter i deres database som matcher dit søgeord, og viser dig dem på din skærm med ‘vinderen’ på førstepladsen, dér hvor der er størst sandsynlighed for at du vil klikke.

På førstepladsen ser du altså et link til en hjemmeside med en overskrift, et mindre stykke tekst under og nederst hjemmesidens URL, altsammen for at hjælpe dig til at vurdere om det er den side du leder efter. Ved siden af URL’en er også links til lignende sider, Googles seneste downloadede version af den side og helt nederst relaterede søgninger, som måske kan føre dig videre i din søgning.

Så nu ved du helt overordnet hvordan Google fungerer som søgemaskine.

Så når du skal i gang med SEO er det altså vigtigt at du ved hvordan du skal vise Google at du har masser af de søgeord på netop din hjemmeside der er relevante for din forretning, og som din målgruppe søger efter.

Et sted at starte

Start altså med at finde ud af hvilke søgeord du skal findes på. Til det skal du bruge din egen sunde fornuft: hvis du gerne vil sælge børnetøj, så vil ‘børnetøj’ være et naturligt hovedfokus for dig. 
Hvis du kun sælger børnejakker, så vil ‘børnejakker’ være dit fokusord.

Heldigvis findes der også nogle værktøjer som for eksempel Google Keyword Planner der kan hjælpe dig med at finde ud af hvad relaterede søgeord kan være.

Lav en liste, kig den igennem og overvej om alle ordene er lige relevante for din side. Hvis ét af ordene også kan repræsentere noget andet der ikke er relevant for dig fordi det måske rammer for bredt, så streg det ud.

Du kender sikkert også Googles Autofill-funktion, der færdiggør sætninger for dig når du laver en søgning. Det kan du også bruge for at finde ud af hvad andre søger på i forbindelse med dit søgeord. 
Her kan du også kigge på de relaterede søgninger for at få en idé om hvad der er relevant for dig.

Kan du mærke at du er ved at komme godt fra start?

Nu dykker vi nemlig en smule mere ned under overfladen og du vil helt sikkert ikke fortryde at læse med videre.

Nu hvor du har styr på de grundlæggende principper af SEO er du nemlig klar til next step: de to forskellige former for SEO.

Onsite SEO og Offsite SEO.

Onsite SEO

Når du har hørt om SEO er det højst sandsynligt den her form for SEO du har hørt om.

Den indbefatter nemlig alt det der er ‘on site’, altså på din side og den er baseret på de elementer du har i dit CMS-system.
Her følger en ganske kort oversigt over de mest essentielle elementer:

Tekster
For at have de rigtige søgeord må du jo nødvendigvis have tekster. Gerne nogle gode, lange tekster i stedet for nogle på kun få hundrede ord. 
Drop plagiering og tekster fyldt med stavefejl. Google ser det og straffer dig i sin ranking.

Overskrifter (headings)
Organisér din tekst så den bliver let fordøjelig. Formatér dine headings med H1, H2 eller H3 (H2 og H3 er deloverskrifter) så Google kan se hvad din side indeholder. Brug headings til at lade læserne vide hvad de kan forvente i resten af teksten.

Title Tag og Meta beskrivelse
NB! Det her er vigtigt! Dette er noget af det første Googlebotten ser på din hjemmeside. En slags førstehåndsindtryk. Brug det til at opsummere kort, lækkert og præcist hvad din side handler om så Googlebotten kan tage det med i betragtning. Og det skal få folk til at klikke! Hvis ikke de klikker, falder din

Click Through Rate (CTR)
CTR er det Google bruger til at vurdere andres interesse for dit link eller annonce. CTR skal helst være på mindst 5%.

Arkitektur og URL struktur
Udlev arkitekt-drømmen på din hjemmeside. Også hvis du ikke har en. Din hjemmeside skal være struktureret i undersider. Hvis du for eksempel sælger sko som dit overordnede produkt, men har mange underkategorier af det, skal du dele dem op på undersider. Og så skal URL’en til de enkelte sider også matche. Sådan her: flottesko.dk/sandaler, flottesko.dk/stoevler, flottesko.dk/sneakers etc.

Intern linkbuilding
Der er tre slags links vi skal have styr på og de kommer her:

1) Backlinks – det er links fra andre sider der linker hen til din side, altså back to you.
2) Interne links – links der er på din side og linker til et andet sted på din egen side. Fryns: interne links guider dine potentielle kunder rundt på din side og lade dem bruge mere tid der, og de guider også Googlebotten rundt.
3) Eksterne links – links der linker fra din side ude til andres sider. Fungerer på en måde som kildeangivelse og er også af værdi for Google hvis de sider du linker ud til er relevante, vel at mærke.

Social Share Buttons
Jep, vi kommer ikke uden om de sociale medier i SEO. Sørg for at være synlig og til rådighed for din målgruppe på de sociale medier og gør vejen dertil let tilgængelig fra din hjemmeside.

ALT text på billeder
Brug gode relevante billeder, for Googlebotten ser også på dem. Den ser selvfølgelig først og fremmest på billedets navn, så sørg for at den afspejler hvad billedet forestiller. ’sfjhk.jpg’ er altså et no go!

Performance: afvisningsprocent og tidsforbrug
Hvis du allerede har alt det ovenstående på plads… er du desværre slet ikke færdig endnu. Du skal nemlig til at teste dit arbejde.
Find ud af hvad din afvisningsprocent er. Den er baseret på hvor mange der klikker på din side men ikke klikker på noget andet og umiddelbart forlader den igen.
Tidsforbrug har at gøre med hvor længe hver enkelt er inde på din side. Dette interval må ikke være på under 2 minutter.

Det var nogle af de mest essentielle Onsite SEO-aspekter du skal have styr på på din egen hjemmeside.

Nu kommer nogle af de ting der ligger andre steder:

Offsite SEO

Her er det vigtigt med de tre typer links vi var inde på lidt tidligere. Kan du huske dem? Vi repeterer dem lige for en god ordens skyld: backlinks, interne links og eksterne links.

Google aflæser den interaktion du har med andre sider og den de har med dig, og begge siders autoritet og troværdighed bliver vurderet når din hjemmeside skal rankes. Det er altså vigtigt at du har styr på hvor din side linker hen. Husk også altid at sørge for at dine eksterne links åbner i et nyt vindue, sådan så din læser ikke kommer væk fra din side og glemmer den igen.

Jo flere backlinks du har, altså jo flere sider der linker ind til dig, jo bedre ser det også ud for Googlebotten. Den belønner din popularitet blandt de andre sider i sin ranking.

Vær som nævnt i det forrige afsnit også synlig på de sociale medier. Google skal vurdere din ægthed og når de kan se at du florerer og er i gang flere steder end bare på din hjemmeside vil det også være til din fordel.
Det er ikke her du skal satse stort – men der er jo også den mulighed at dine følgere selv deler dine opslag på for eksempel Facebook på deres egen blog eller side og derved er der ekstra backlinks til dig.

Sørg også for noget så praktisk som at gå igennem Googles verificeringsproces. Det giver dig automatisk et forspring i forhold til de virksomheder der aldrig kom videre med dét. Ansøg om at blive en del af Google Business og opfyld kravene, så kan de se at du er en ægte forretning og du vil være oprettet i deres systemer.

Har du fået noget med dig du ikke vidste, som vi næsten lovede i indledningen?

Det tror og håber vi på. Husk at dette var en forenklet gennemgang af dit SEO-eventyr, men det er en start.

Og husk også at jo mere du investerer her, jo større sandsynlighed er der for at det vil tjene sig hjem mange gange!

Summary
Hvad er SEO? Få 45 tips til SEO [Anno 2017]
Article Name
Hvad er SEO? Få 45 tips til SEO [Anno 2017]
Description
Få den ultimative guide til SEO. Her får du en komplet forståelse af hvad SEO er.
Author
Publisher Name
Klikko ApS
Publisher Logo